PRO-BILIARD  
HOMESERVICIIPRODUSEPORTOFOLIUREGULAMENTEBLOGCONTACT  
 
 
» Bila 8
 
» Bila 9
 
» 14.1
 
» Snooker
 


SNOOKER

REGULI INTERNATIONALE STANDARDIZATE

SECTIUNEA 1. ECHIPAMENT

1.MASA STANDARD
( a )Dimensiuni
Dimensiunile suprafetei de joc masurate da la marginea mantelor vor fi de 3569 x 1778 mm cu o toleranta de +/- 13 mm pentru ambele.
( b )Inaltime
Inaltimea mesei de la podea pina la marginea cea mai de sus a mantei trebuie sa fie cuprinsa intre 851 - 876 mm .
( c )Cosurile
( i ) Cosurile vor fi plasate in colturile mesei-doua pe manta superioara denumite cosurile de sus si doua pe manta inferioara denumite cosurile de jos-si cite unul la jumatatea mantelor laterale-denumite cosuri centrale.
( ii )Dimensiunile si deschiderea cosurilor vor fi in conformitate cu standardele aprobate de Asociatia Mondiala Profesionista de Biliard si Snooker (AMPBS) .
( d )Linia de baza si baza
La o distanta de 737 mm fata de marginea mantei inferioare si paralela cu aceasta , va fi trasata o linie dreapta pe care o vom numi in continuare linia de baza.Spatiul cuprins intre manta inferioara , linia de baza si mantele laterale il vom numi baza.
( e ) D-ul
D-ul este un semicerc trasat in baza cu centrul in mijlocul liniei de baza si cu o raza de 292 mm .
( f )Punctele ( spoturile )
Patru puncte sint marcate pe linia longitudinala mediana a mesei si anume :
( i )punctul superior ( cunoscut si sub denumirea de punctul negru ) la 324 mm de la marginea mantei superioare
( ii )punctul central ( sau punctul albastru ) la jumatatea distantei dintre marginile mantelor inferioara si superioara .
(iii )punctul piramidei ( sau punctul roz ) la jumatatea distantei dintre punctul central si marginea mantei superioare .
( iv )mijlocul liniei de baza ( sau punctul maro ) .
Mai exista inca doua puncte folosite care se gasesc in colturile D-ului . Daca privim masa din dreptul mantei inferioare punctul din dreapta se numeste punctul galben iar cel din stinga , punctul verde .
2.BILELE
Bilele trebuie sa fie confectionate dintr-un material cu compozitia aprobata si sa aiba fiecare diametrul de 52 , 5 mm cu o toleranta de +/- 0 , 05 mm . Bilele trebuie sa aiba aceeasi greutate cu o toleranta de 3 g / set . Se poate inlocui o bila sau un set de bile daca cei doi jucatori sint de acord sau daca arbitrul ia aceasta decizie .
3.TACUL
Tacul nu poate fi mai scurt de 914 mm iar aspectul sau nu trebuie sa difere de forma traditionala general acceptata .
4.ECHIPAMENTUL AUXILIAR
Jucatorii care se confrunta cu situatii dificile pot folosi diverse auxiliare cum ar fi : cozi de tacuri , tacuri lungi , prelungitoare si adaptoare . Acestea pot face parte din echipamentul normal al mesei sau pot fi introduse de jucatori sau arbitru ( vezi sectiunea 3 , regula 18 ) .Toate aceste echipamente auxiliare trebuie sa se inscrie in standardele aprobate de AMPBS .
SECTIUNEA 2 . DEFINITII

1.PARTIDA
O partida de snooker incepe de la prima lovitura cind bilele sint asezate conform descrierii din sectiunea 3 , regula 2 si se termina cind :
( a ) unul dintre jucatori isi abandoneaza rindul ,
( b ) tragatorul ramine numai cu bila neagra pe masa si conduce cu mai mult de sapte puncte ,
( c ) bila neagra a ramas ultima bila pe masa si este introdusa in mod corect sau se comite un fault ,
( d ) arbitrul ia aceasta decizie conform sectiunii 3 , regula 14 ( c ) sau sectiunii 4 , regula 2 .
2.JOC
Un joc reprezinta numarul hotarit sau stipulat de partide .
3.MECI
Un meci reprezinta numarul hotarit sau stipulat de jocuri .
4.BILELE
( a ) Bila alba este singura bila care poate fi lovita cu tacul .
( b ) Cele 15 bile rosii si cele 6 bile colorate sint bile-obiect ( sau bile-tinta ) .
5.TRAGATOR
Persoana care este la rind sau care joaca se numeste tragator si ramine la masa pina cind arbitrul decide ca trebuie sa paraseasca masa la sfirsitul rindului sau .
6.LOVITURA
( a ) O lovitura este concretizata cind tragatorul loveste bila alba cu virful tacului .
( b ) O lovitura este corecta cind nu se incalca nici o regula .
( c ) O lovitura se considera incheiata cind toate bilele de pe masa s-au oprit .
( d ) O lovitura poate fi de doua feluri , dupa cum urmeaza :
( i ) lovitura directa - bila alba atinge mai intii o bila obiect ( fara a atinge anterior o manta ) ,
( ii ) lovitura indirecta - bila alba loveste una sau mai multe mante inainte de a lovi o bila obiect .
7.POT-UL
Se numeste pot situatia in care o bila obiect intra intr-un cos dupa contactul cu o alta bila si fara a incalca nici o regula .
8.SERIE ( BREAK )
Seria este un numar de pot-uri efectuate prin lovituri succesive de catre un jucator in cadrul aceleiasi veniri la masa , in timpul unei partide . (reprezinta numarul de puncte efectuat de la venirea la masa pina la parasirea acesteia ) .
9.BILA ALBA IN MINA
( a ) Bila alba este in mina :
( i ) la inceputul fiecarei partide ,
( ii ) dupa ce a intrat intr-un cos sau
( iii ) dupa ce a sarit de pe masa .
( b ) Ea ramine in mina pina cind :
( i ) este jucata corect sau
( ii ) se comite fault dupa aranjarea ei pe masa .
( c ) In toate situatiile de mai sus tragatorul are bila alba in mina .
10.BILA IN JOC
( a ) Bila alba este in joc atunci cind nu este in mina .
( b ) Bilele obiect sint in joc de la inceputul partidei pina cind sint introduse sau pina cind sar de pe masa .
( c ) Bilele colorate revin in joc cind sint rearanjate pe punctele fixe .
11.BILA LA RIND
Se numeste bila la rind orice bila care poate fi lovita corect prima oara de catre bila alba sau care poate fi introdusa de aceasta fara a fi lovita .
12.BILA ANUNTATA
( a ) Bila anuntata este bila obiect pe care tragatorul intentioneaza sa o atinga prima oara cu bila alba . Daca arbitrul o cere , jucatorul trebuie sa indice aceasta bila .
( b ) Daca arbitrul o cere , jucatorul trebuie sa indice si care este bila la rind .
13.BILA LIBERA ( FREEBALL )
Bila libera este bila pe care tragatorul o alege ca fiind bila la rind in momentul in care ramine in “snooker “ dupa un fault al adversarului ( vezi sectiunea 3 , regula 10 ) .
14.BILE SARITE DE PE MASA
O bila se considera sarita de pe masa daca ajunge sa se opreasca in alta parte decit pe blatul mesei sau intr-un cos sau daca este ridicata de pe masa cu mina de catre tragator in timpul jocului ( cu exceptiile prevazute in sectiunea 3 , regula 14 ( h ) ) .
15.FAULT
Faultul reprezinta incalcarea oricarei reguli .
16.SNOOKER
Se spune despre bila alba ca a ramas in “snooker “ atunci cind linia dreapta dintre bila alba si toate bilele care pot fi la rind este obstructionata total sau partial de alta bila sau bile care nu sint la rind .Daca una sau mai multe bile la rind pot fi atinse la limita extrema printr-o lovitura corecta , atunci bila alba nu se considera a fi in “ snooker “.
( a ) Daca bila alba este in mina si toate pozitionarile ei posibile in interiorul D-ului corespund descrierii de mai sus , atunci bila alba este in “ snooker “.
( b ) Daca bila alba este impiedicata sa loveasca o bila la rind de mai multe bile , atunci :
( i ) bila cea mai apropiata de bila alba se considera a fi bila “ snooker “ cea mai eficienta ,
( ii ) daca bilele sint la aceeasi distanta fata de bila alba , toate sint considerate a fi bile “ snooker “ cele mai eficiente .
( c ) Daca bilele rosii sint bilele la rind si bila alba este impiedicata sa loveasca diferite bile rosii de diferite bile care nu sint la rind , nu exista bila “snooker “ cea mai eficienta .
( d ) Tragatorul este in “ snooker “ cind bila alba se gaseste in situatiile descrise mai sus .
( e ) Bila alba nu poate fi in “ snooker “ in raport cu o manta . Daca suprafata curbata a unei mante impiedica bila alba sa loveasca o bila la rind si este mai aproape de bila alba decit oricare alta bila care nu este la rind , bila alba nu se considera a fi in “ snooker “ .
17.PUNCT OCUPAT
Se spune despre un punct ca este ocupat atunci cind nu se poate plasa nici o bila pe el fara a atinge o alta bila .
18.LOVITURA IMPINSA
O lovitura impinsa este efectuata cind virful tacului ramine in contact cu bila alba :
( a ) dupa ce aceasta si-a inceput miscarea sau
( b ) pina cind aceasta atinge o bila obiect . (EXCEPTIE : daca bila alba si bila obiect sint aproape lipite nu se va considera ca lovitura este impinsa daca bila alba atinge o margine a bilei obiect .)
19.LOVITURA SARITA
O lovitura se considera a fi sarita daca bila alba trece peste o bila obiect indiferent daca o atinge sau nu , cu exceptiile :
( a ) bila alba loveste o bila obiect si apoi sare peste alta bila ,
( b ) bila alba sare si loveste bila obiect dar nu cade dincolo de centrul acesteia ,
( c ) bila alba loveste corect o bila obiect si apoi sare peste ea dupa ce a lovit o manta sau o alta bila .
20.GRESEALA
Greseala este situatia in care bila alba nu atinge mai intii o bila la rind si arbitrul considera ca tragatorul nu a facut tot posibilul pentru a efectua o lovitura corecta .

SECTIUNEA 3. DESFASURAREA JOCULUI

1.DESCRIERE
Jocul se poate desfasura cu doi sau mai multi jucatori fie independent , fie pe echipe .
Sumarul jocului este urmatorul :
( a ) Toti jucatorii folosesc acceasi bila alba . In afara de aceasta mai sint 21 de bile obiect: 15 bile rosii fiecare cu valoarea de un punct si 6 bile colorate - galben / 2 pct., verde / 3 pct., maro / 4 pct., albastru / 5 pct., roz / 6 pct., negru / 7 pct.
( b ) Acumularea punctelor intr-o mina se face prin introducerea ( pot-ul ) bilelor rosii si colorate in mod alternativ pina cind nici o bila rosie nu mai ramine pe masa . In aceasta situatie se vor introduce bilele colorate in ordinea valorii lor .
( c ) Punctele acumulate intr-o mina se adauga la punctajul total al tragatorului .
( d ) Punctele de penalizare din faulturi se adauga la punctajul adversarului .
( e ) O tactica des folosita este aceea de a lasa adversarului bila alba in “ snooker “. Daca un jucator ( sau o echipa ) este in urma celuilalt la o diferenta de puncte mai mare decit cele ramase pe masa , atunci aceasta tactica devine foarte importanta ( in speranta acumularii de puncte din faulturile adversarului ) .
( f ) Cistigatorul unei partide este jucatorul sau echipa care :
( i ) face cel mai mare scor ,
( ii ) este adversarul celui care abandoneaza ,
( iii ) este hotarit de arbitru conform sectiunii 3 , regula 14 ( c ) sau sectiunii 4 , regula 2 .
( g ) Cistigatorul unui joc este jucatorul sau echipa care :
( i ) cistiga cele mai multe partide ,
( ii ) are cel mai mare total de puncte in partidele jucate ( atunci cind acest criteriu conteaza ) ,
( iii ) este hotarit de arbitru conform sectiunii 4 , regula 2 .
( h ) Cistigatorul unui meci este jucatorul ( sau echipa ) care cistiga mai multe jocuri ( sau are cel mai mare total de puncte , daca acest criteriu conteaza ) .
2.POZITIA BILELOR
( a ) La inceputul fiecarei partide bila alba se afla in mina iar bilele obiect sint pozitionate pe masa dupa cum urmeaza :
( i ) bilele rosii sint asezate cit mai strins posibil sub forma de triunghi echilateral cu virful pe linia longitudinala mediana a mesei dupa punctul piramidei ( cit mai apropiat de roz dar fara sa o atinga ) si cu baza triunghiului paralela cu manta superioara ,
( ii ) galben in coltul din dreapta al D-ului ,
( iii ) verde in coltul din stinga al D-ului ,
( iv ) maro in mijlocul liniei de baza ,
( v ) albastru in punctul central ,
( vi ) roz in punctul piramidei ,
( vii ) negru in punctul superior .
( b ) Dupa inceperea partidei , o bila care se afla in joc poate fi curatata de arbitru la cererea rezonabila a unui jucator si :
( i ) pozitia pe masa a bilei - daca nu este fixa - se va marca cu un dispozitiv adecvat inainte de ridicarea ei pentru curatare ,
( ii ) dispozitivul folosit pentru a marca pozitia bilei pe masa o va inlocui pe aceasta si va avea valoarea ei pina cind bila va fi reasezata . Daca vreun jucator atinge sau misca dispozitivul va fi penalizat fara ca acest lucru sa afecteze ordinea venirii la masa . Arbitrul va incerca sa reaseze dispozitivul sau bila curatata cit mai aproape de pozitia initiala .
3.DESFASURAREA JOCULUI
Jucatorii vor determina ordinea de joc prin tragere la sorti sau prin orice alta metoda cu care sint de acord amindoi .
( a ) Ordinea de joc stabilita va ramine aceeasi pe toata durata partidei . Exceptie : daca un jucator comite un fault , partenerul lui poate cere repetarea loviturii .
( b ) Pe intreg parcursul unui joc , lovitura de inceput se va executa alternativ pentru fiecare partida .
( c ) Primul jucator joaca din pozitia “in mina “. Partida incepe in momentul in care bila alba este asezata pe masa si atinsa cu virful tacului fie :
( i ) in vederea executarii unei lovituri sau
( ii ) din greseala in momentul pozitionarii ei .
( d ) O lovitura este corecta daca nu se produc neregulile descrise mai jos , in regula 12 - penalizari .
( e ) La prima lovitura , pentru fiecare venire la masa , bilele la rind sint bilele rosii sau orice bila libera ( freeball ) anuntata ca a fi o bila rosie ( pina cind toate bilele rosii sint eliminate de pe masa ) . Daca este introdusa o bila rosie sau o bila libera anuntata ca a fi o bila rosie , valoarea ei se puncteaza in contul tragatorului .
( f ) ( i ) Daca introduce o bila rosie sau o bila libera anuntata ca a fi o bila rosie , acelasi jucator ramine la masa si urmatoarea bila la rind este orice bila colorata la alegerea lui . Daca jucatorul introduce una din bilele colorate valoarea ei se va puncta in contul lui iar bila colorata va fi reasezata pe masa .
( ii ) Seria poate continua prin introducerea alternativa a bilelor rosii si a celor colorate pina cind sint eliminate de pe masa toate bilele rosii si , unde este cazul , este introdusa o ultima bila colorata ca urmare a introducerii ultimei bile rosii .
( iii ) Urmeaza la rind bilele colorate in ordinea crescatoare a valorii lor conform sectiunii 3 , regula 1 ( a ) si dupa ce sint introduse , ramin in afara jocului ( cu exceptiile descrise mai jos in regula 4 ) . Tragatorul joaca in continuare urmatoarea culoare la rind .
( g ) Bilele rosii nu se repozitioneaza pe masa odata ce au fost introduse sau au sarit de pe masa chiar daca jucatorul beneficiaza de un fault . Exceptiile de la aceasta regula sint stipulate in sectiunea 3 , regulile 2 ( b ) ( ii ) , 9 , 14 ( h ) , 15 .
( h ) Daca un jucator nu puncteaza sau comite un fault , rindul sau la masa se termina si adversarul sau joaca din pozitia existenta pe masa sau din pozitia “ in mina “ daca bila alba nu se mai afla pe masa .
4.SFIRSITUL PARTIDEI , AL JOCULUI SI AL MECIULUI
( a ) Cind pe masa a ramas numai bila neagra , prima introducere a ei sau primul fault inseamna sfirsitul partidei cu exceptia situatiei in care urmatoarele doua conditii sint indeplinite :
( i ) scorul partidelor este egal si
( ii ) totalul punctelor nu se ia in considerare .
( b ) Cind aceste doua conditii sint indeplinite :
( i ) bila neagra este reasezata ,
( ii ) jucatorii trag la sorti ordinea de joc ,
( iii ) primul jucator joaca din pozitia “ in mina “,
( iv ) prima introducere a bilei negre sau primul fault inseamna sfirsitul partidei .
( c ) Cind totalul punctelor inscrise determina cistigatorul unui joc sau al unui meci si la sfirsitul ultimei partide jucatorii au acelasi total de puncte , ei se vor supune procedurii descrise mai sus la punctul ( b ) .
5.JOCUL DIN POZITIA “ IN MINA “
Pentru a juca din pozitia “ in mina “, bila alba trebuie asezata in interiorul sau pe liniile D-ului si poate fi jucata in orice directie .
( a ) Arbitrul va decide daca bila alba este pozitionata corect ( daca nu este in afara liniilor D-ului ) .
( b ) Daca virful tacului atinge bila alba in timpul pozitionarii ei , si arbitrul decide ca jucatorul nu a incercat o lovitura , atunci bila alba nu se considera a fi in joc .
6.LOVIREA SIMULTANA A DOUA BILE
Doua bile nu trebuie lovite simultan la primul impact cu bila alba decit daca sint doua bile rosii sau o bila libera si o bila la rind .
7.REASEZAREA BILELOR COLORATE
Orice bila colorata introdusa corect sau sarita de pe masa va fi reasezata la locul sau inaintea executarii urmatoarei lovituri ( pina cind sint introduse ultima oara conform sectiunii 3 , regula 3 ( f ) ) .
( a )Nici un jucator nu va fi penalizat pentru o eventuala greseala a arbitrului la reasezarea incorecta a unei bile .
( b ) Daca o bila colorata este reasezata din greseala dupa ce a fost introdusa ultima oara coform sectiunii 3 , regula 3 ( f ) ( iii ) , ea va fi indepartata de pe masa fara penalizare in momentul descoperirii erorii iar jocul va continua .
( c ) Daca se executa o lovitura cu una sau mai multe bile reasezate incorect , la sfirsitul ei bila sau bilele vor fi reasezate in mod corect pentru urmatoarele lovituri . Orice bila colorata care lipseste in mod incorect de pe masa va fi reasezata :
( i ) fara penalizare daca se descopera ca lipseste de mai mult timp datorita unei scapari din vedere a ei ,
( ii ) cu penalizarea tragatorului , daca acesta joaca in continuare fara a-i da
posibilitatea arbitrului sa efectueze reasezarea .
( d ) Daca o bila colorata trebuie reasezata si punctul ei este ocupat , ea va fi reasezata pe primul punct disponibil cu cea mai mare valoare .
( e ) Daca trebuie reasezate mai multe bile colorate si punctele lor sint ocupate , bila cu valoarea cea mai mare va fi reasezata prima .
( f ) Daca toate punctele sint ocupate , bila colorata va fi reasezata cit mai aproape de punctul propriu , intre acesta si cea mai apropiata margine a mantei superioare .
( g ) Daca trebuie reasezate bilele roz si neagra si toate punctele sint ocupate , si nu exista spatiu intre punctele respective si manta superioara , ele vor fi reasezate pe linia longitudinala mediana cit mai aproape de punctele lor catre centrul mesei .
( h ) In toate cazurile cind o bila colorata este reasezata , ea nu trebuie sa atinga nici o alta bila .
( i ) Pentru a reaseza corect o bila colorata , aceasta trebuie plasata cu mina pe punctul corespunzator asa cum este descris in aceste reguli .
8.BILA LIPITA
( a ) Daca bila alba se opreste atingind alta bila sau bile care pot fi la rind sau nu , arbitrul va anunta “ BILA LIPITA “ si va indica bila sau bilele pe care le atinge bila alba .
( b ) Dupa ce a fost facut acest anunt , tragatorul trebuie sa joace bila alba astfel incit bila de care este aceasta lipita sa nu se miste . In caz contrar se va considera ca lovitura a fost o lovitura impinsa .
( c ) Daca tragatorul joaca bila alba astfel incit bila obiect sa nu se miste , el nu va fi penalizat daca :
( i ) bila este la rind ,
( ii ) bila ar putea fi una din bilele la rind si tragatorul anunta ca o alege pe aceea pentru a fi la rind , sau
( iii ) bila ar putea fi la rind si tragatorul anunta o alta bila la rind pe care o si loveste prima data cu bila alba .
( d )Daca bila alba se opreste lipita sau aproape lipita de o bila care nu este la rind , arbitrul trebuie sa raspunda prin DA sau NU la intrebarea jucatorului daca bilele sint lipite . Tragatorul trebuie sa joace in modul descris mai sus fara a misca bila dar atingind prima oara cu bila alba o bila la rind .
( e ) Daca bila alba , in pozitie stationara , atinge simultan o bila la rind si o bila care nu este la rind , arbitrul va indica numai bila la rind ca bila lipita . Daca jucatorul intreaba si despre bila care nu este la rind daca e lipita sau nu , arbitrul va fi obligat sa-i raspunda .
( f ) Daca arbitrul considera ca o posibila miscare a bilei lipite in momentul loviturii nu se face din vina jucatorului , atunci el nu va anunta fault .
( g ) Daca o bila obiect stationara nu este lipita de bila alba in momentul examinarii ei de catre arbitru si mai tirziu , inaintea executarii unei alte lovituri , se constata ca ea atinge bila alba , este de datoria arbitrului sa repozitioneze bila cum crede el de cuviinta .
9.BILA PE MARGINEA COSULUI
( a ) Daca o bila cade intr-un cos fara sa fie lovita de o alta bila sau fara a fi urmarea unei lovituri , ea va fi repozitionata si nu se va acorda nici un punct .
( b ) Daca bila este lovita de oricare alta bila implicata intr-o lovitura :
( i ) si nu se incalca nici o regula , toate bilele vor fi repozitionate si acelasi jucator poate repeta lovitura sau juca alta lovitura ,
( ii ) si se comite un fault , tragatorul suporta penalizarea iar bilele vor fi reasezate si adversarul sau are optiunile obisnuite dupa un fault .
( c ) Daca o bila ramine in echilibru temporar pe marginea cosului si apoi cade in el se va considera bila introdusa corect si nu se va repozitiona .
10.POZITIA “ IN SNOOKER “ DUPA UN FAULT
Daca dupa un fault , bila alba ramine “ in snooker “, arbitrul va anunta “ BILA LIBERA “ (freeball - vezi sectiunea 2 , regula 16 ) .
( a ) Daca jucatorul care urmeaza decide sa joace urmatoarea lovitura :
( i ) poate anunta orice bila ca fiind bila la rind si
( ii ) orice bila astfel anuntata va fi privita si i se va acorda valoarea bilei la rind . In cazul in care va fi introdusa , ea va fi reasezata pe masa .
( b ) Este fault daca bila alba :
( i ) nu atinge prima oara bila anuntata sau nu o atinge prima oara simultan cu o bila la rind ,
( ii ) este in “ snooker “ la toate bilele rosii , sau la bila la rind , determinat de bila libera anuntata ( cu exceptia cazului cind pe masa au mai ramas doar bilele roz si neagra ).
( c ) Daca bila libera este introdusa , ea va fi reasezata si i se va acorda valoarea bilei la rind .
( d ) Daca este introdusa o bila la rind , dupa ce bila alba a lovit mai intii bila anuntata sau simultan prima oara bila anuntata si o bila la rind , aceasta nu se mai repozitioneaza iar valoarea ei se puncteaza in contul jucatorului .
( e ) Daca se introduc si bila libera anuntata si o bila la rind , va fi punctata numai bila la rind cu exceptia cazului in care aceasta este o bila rosie . In acest caz amindoua bilele introduse vor fi punctate ( bila la rind va ramine in afara mesei iar bila libera anuntata se va repozitiona ).
( f ) Daca jucatorului care a comis faultul i se cere sa joace din nou , procedeul bilei libere anuntate nu mai este valabil .
11.FAULTURI
Daca un fault este comis , arbitrul trebuie sa anunte imediat “ FAULT “.
( a ) Daca tragatorul nu a efectuat o lovitura , rindul lui se termina imediat si arbitrul anunta penalizarea .
( b ) Daca lovitura a fost efectuata , arbitrul asteapta pina cind s-au oprit toate bilele si apoi anunta penalizarea .
( c ) Daca un fault nu este atribuit de arbitru si nici nu este cerut de celalalt jucator inainte de efectuarea urmatoarei lovituri , el devine nul si nu se mai ia in considerare .
( d ) Orice bila colorata care nu este reasezata corect , isi va pastra pozitia pe masa ( cu exceptia cazului cind lipseste de pe masa , caz in care va reasezata corect ).
( e ) Punctele inscrise intr-o serie , inaintea unui fault , vor fi trecute in contul tragatorului . Daca tragatorul comite un fault , nu va primi nici un punct pentru lovitura respectiva , chiar daca introduce vreo bila .
( f ) Urmatoarea lovitura se va juca din pozitia existenta pe masa sau din pozitia “ in mina “ daca bila alba a fost introdusa sau a sarit de pe masa .
( g ) Daca intr-o lovitura se comit mai multe faulturi , va fi luata in considerare doar penalizarea cu valoarea cea mai mare .
( h ) Jucatorul care comite fault :
( i ) suporta penalizarile descrise mai jos in regula 12 si
( ii ) e obligat sa joace urmatoarea lovitura , daca adversarul i-o cere .
12.PENALIZARI
Toate faulturile vor fi penalizate cu minimum patru puncte cu exceptia penalizarilor mai mari indicate mai jos in paragrafele de la ( a ) la ( d ) . Se penalizeaza cu :
( a ) valoarea bilei la rind pentru :
( i ) lovirea bilei albe mai mult decit o data ,
( ii ) lovirea bilei fara nici un picior pe podea ,
( iii ) jocul in afara rindului ,
( iv ) jocul incorect din pozitia “ in mina “,incluzind si lovitura de deschidere ,
( v ) neatingerea cu bila alba a niciunei bile obiect ,
( vi ) introducerea bilei albe intr-un cos ,
( vii ) lasarea unui “ snooker “ in spatele unei bile libere ,
( viii ) efectuarea unei lovituri sarite ,
( ix ) jocul cu un tac care nu este standard ,
( x ) sfatuirea cu partenerul contrar sectiunii 3 , regula 17 ( e ).
( b ) cea mai mare dintre valorile bilei la rind sau a bilei vizate pentru :
( i ) lovirea oricarei bile in miscare ,
( ii ) lovirea inainte ca arbitrul sa termine reasezarea unei bile colorate ,
( iii ) introducerea unei bile care nu este la rind ,
( iv ) lovirea cu bila alba mai intii a unei bile care nu este la rind ,
( v ) executarea unei lovituri impinse ,
( vi ) atingerea cu virful tacului a oricarei bile aflata in joc , alta decit bila alba , in vederea executarii unei lovituri ,
( vii ) indepartarea unei bile de pe masa .
( c ) valoarea bilei la rind sau cea mai mare dintre valorile a doua bile care sint lovite prima oara de bila alba simultan , altele decit doua bile rosii sau o bila libera si o bila la rind .
( d ) sapte puncte daca tragatorul :
( i ) foloseste o bila din afara mesei in orice scop ,
( ii ) foloseste orice obiect pentru a masura distantele ,
( iii ) joaca doua bile rosii sau o bila libera si una rosie cosecutiv ,
( iv ) loveste cu tacul orice alta bila in afara bilei albe dupa inceperea partidei ,
( v ) nu declara care bila este la rind , la cererea arbitrului ,
( vi ) dupa ce introduce o bila rosie sau o bila libera anuntata ca rosie , comite un fault inainte de a anunta o bila colorata .
13.REPETAREA LOVITURII
Daca dupa un fault , un jucator ii cere adversarului sa repete lovitura , aceasta cerere nu mai poate fi retrasa . Jucatorul care a comis faultul si caruia i se cere sa repete lovitura are dreptul :
( a ) sa se razgindeasca :
( i ) asupra loviturii pe care sa o joace si
( ii ) asupra bilei pe care sa o loveasca prima oara .
( b ) sa cistige puncte ca urmare a introducerii corecte a uneia sau mai multor bile .
14.FAULT SI O GRESEALA
Tragatorul trebuie sa faca tot posibilul , folosindu-si abilitatea , pentru a lovi bila la rind . Daca arbitrul considera ca aceasta regula e incalcata , va anunta “ FAULT SI O GRESEALA “ cu exceptia cazului cind pe masa a mai ramas numai bila neagra sau daca exista o situatie in care este imposibila lovirea bilei la rind . In acest ultim caz se presupune ca tragatorul incearca lovirea bilei la rind , chiar daca joaca direct sau indirect in directia ei , si cu suficienta forta ( dupa parerea arbitrului ).
( a ) Dupa ce a fost facut anuntul de mai sus , celalalt jucator ii poate cere tragatorului sa joace din nou din pozitia ramasa sau sa repete lovitura din pozitia initiala , situatie in care bilele se vor considera ca inainte de lovitura in care s-a comis neregula si anume :
( i ) daca o bila rosie este la rind , se poate juca orice bila rosie ,
( ii ) bila colorata la rind , cind nu mai este nici o bila rosie pe masa ,
( iii ) daca in ultima lovitura anterioara a fost introdusa o bila rosie , orice bila colorata la alegerea tragatorului poate fi la rind .
( b ) Daca pozitia ii permite tragatorului sa vada oricare din bilele care ar putea fi la rind si acesta nu reuseste sa atinga cu bila alba prima oara una dintre aceste bile , arbitrul va anunta “ FAULT SI O GRESEALA “ cu exceptia cazului in care oricare dintre jucatori are nevoie de “ snooker “ inainte de lovitura sau ca rezultat al acesteia si arbitrul cosidera ca greseala nu a fost facuta in mod intentionat .
( c ) Dupa ce o greseala a fost anuntata conform paragrafului de mai sus ( b ) , in situatia in care intre bila alba si bila la rind exista o linie dreapta care sa permita contactul plin al celor doua bile ( in cazul bilelor rosii se va considera diametrul total al oricarei bile rosii care nu este obstructionata de o bila colorata ) , atunci :
( i ) un urmator esec de a lovi cu bila alba o bila la rind din aceeasi pozitie , va fi anuntat ca “ FAULT SI O GRESEALA “ oricare ar fi diferenta de scor si
( ii ) daca i se cere sa joace din nou din pozitia initiala , jucatorului trebuie sa i se atraga atentia de catre arbitru ca un al treilea esec va duce la pierderea partidei in favoarea adversarului sau .
( d ) Dupa ce bila alba a fost repozitionata , sub incidenta acestei reguli , si exista o linie dreapta intre bila alba si orice parte a unei bile care ar putea fi la rind , iar tragatorul comite un fault , arbitrul nu va anunta greseala daca lovitura nu a fost efectuata . In acest caz se va dicta penalizarea de rigoare si :
( i ) urmatorul jucator poate alege intre a juca sau a cere adversarului sau sa joace din pozitia ramasa sau ,
( ii ) urmatorul jucator ii poate cere arbitrului sa refaca pozitia initiala de pe masa , si adversarului sa repete lovitura ,
( iii ) daca situatia de mai sus apare intr-o suita de greseli consecutive toate avertismentele in ceea ce priveste pierderea partidei ramin in vigoare .
( e ) Orice alta greseala va fi anuntata de arbitru daca el considera de cuviinta aceasta .
( f ) Dupa o ratare si o cerere a urmatorului jucator de repetare a loviturii , toate bilele obiect care s-au miscat pe masa vor ramine la locurile lor cu exceptia cazului in care arbitrul considera ca acesta reprezinta un avantaj pentru jucatorul care a gresit . In acest caz , arbitrul va reface cit mai fidel posibil pozitia initiala de pe masa .
( g ) Cind reface pozitia initiala a bilelor dupa o greseala , arbitrul poate cere parerea oricarui jucator dar decizia sa ramine finala .
( h ) Daca in timpul acestor consultari , oricare jucator atinge una din bilele aflate in joc , el va fi penalizat fara a se afecta ordinea de joc . Bila atinsa va fi repozitionata de catre arbitru ( chiar daca a fost ridicata de pe masa ) .
( j ) Urmatorul jucator il poate intreba pe arbitru daca intentioneaza sa repozitioneze si alte bile in afara bilei albe daca el cere repetarea loviturii , si arbitrul este obligat sa-i raspunda .
15.BILE MISCATE DE CATRE ALTII DECIT JUCATORII
Daca o bila , stationara sau in miscare , este deranjata de catre altcineva decit jucatorii , ea va fi repozitionata de catre arbitru la locul ei sau in locul unde acesta considera ca s-ar fi oprit fara nici o penalizare .
( a ) Aceasta regula include si cazul in care altcineva decit adversarul tragatorului il obliga pe acesta sa atinga o bila .
( b ) Nici un jucator nu va fi penalizat pentru orice atingere a bilelor de catre arbitru .
16.MECI NUL
Daca arbitrul considera ca exista sau poate fi creata o pozitie de meci nul , el trebuie sa le ofere jucatorilor posibilitatea de a rejuca partida . Daca unul dintre jucatori nu este de acord , arbitrul poate lasa jocul sa continue in vederea schimbarii situatiei dupa o perioada stabilita ( de obicei dupa trei lovituri ale fiecarui jucator , dar la latitudinea arbitrului ) . Daca dupa ce aceasta perioada a expirat , situatia a ramas in esenta neschimbata , arbitrul va anula scorul existent si va aranja bilele pentru rejucarea partidei iar :
( i ) acelasi jucator va executa lovitura de debut ,
( ii ) aceeasi ordine de joc va fi mentinuta .
17.JOCUL DE DUBLU
( a ) Intr-un joc de dublu , fiecare echipa va alterna la inceputul fiecarei partide iar ordinea de joc se va stabili la inceputul fiecarei partide si se va mentine neschimbata pe toata durata ei .
( b ) Jucatorii pot schimba ordinea de joc la inceputul fiecarei noi partide .
( c ) Daca se comite un fault si se cere repetarea loviturii , cel care a comis faultul joaca din nou , pastrindu-se in continuare ordinea de joc .
( d ) Cind o partida se termina la egalitate , se aplica sectiunea 3 , regula 4 . Daca este necesara reasezarea bilei negre , echipa care a efectuat lovitura de debut isi poate alege un jucator pentru prima lovitura . In continuare se va pastra ordinea de joc din timpul partidei.
( e ) Partenerii se pot sfatui in timpul unei partide dar nu :
( i ) cind unul dintre ei este la masa in postura de tragator ,
( ii ) dupa prima lovitura a tragatorului pina cind acesta nu-si termina seria .
18.FOLOSIREA ECHIPAMENTULUI AUXILIAR
Este responsabilitatea jucatorului sa ia si sa indeparteze orice echipament auxiliar pe care il foloseste la masa .
( a ) Tragatorul este responsabil pentru orice auxiliar propriu pe care il foloseste si va fi penalizat pentru orice fault comis .
( b ) Tragatorul nu este responsabil pentru echipamentul auxiliar standard existent la masa sau adus de altcineva ( inclusiv de arbitru ). Daca acest echipament este defect sau necorespunzator si va cauza atingerea vreunei bile de catre tragator , nu se va dicta nici o penalizare . Daca este nevoie , arbitrul va repozitiona bilele in concordanta cu regula 15 de mai sus , iar tragatorului , daca este intr-o serie , i se va permite sa continue fara penalizare .
19.INTERPRETARE
( a ) De-a lungul acestor reguli si definitii , cuvintele care implica genul masculin vor fi valabile si pentru genul feminin .
( b ) Exista situatii care necesita interpretarea regulilor pentru persoanele cu handicap fizic. De exemplu :
( i ) sectiunea 3 , regula 12 ( a ) ( ii ) nu se poate aplica pentru jucatorii in scaune cu rotile sau
( ii ) unui jucator , daca o cere , trebuie sa i se spuna culoarea unei bile daca nu poate diferentia culorile ( de exmplu -rosu si verde ) .
( c ) Cind nu exista arbitru , adversarul sau echipa adversa va indeplini acest rol in conformitate cu aceste reguli
SECTIUNEA 4. JUCATORII

1.TRAGERE DE TIMP
Daca arbitrul considera ca un jucator incearca sa traga de timp in executarea unei lovituri sau a unei serii de lovituri , il va avertiza pe jucator ca este pasibil de pierderea partidei in favoarea adversarului sau .
2.COMPORTARE NESPORTIVA
Pentru refuzul continuarii unei partide sau pentru o comportare care , in opinia arbitrului , este intentionat si persistent nesportiva , incluzind tragerea de timp descrisa mai sus in regula 1 , precum si pentru o comportare nedemna de un gentleman , un jucator poate pierde partida . Arbitrul trebuie sa il avertizeze pe jucator ca aceasta comportare , daca continua , poate duce la pierderea jocului .
3.PENALIZARI
( a ) Daca un jucator este penalizat intr-o partida conform acestei sectiuni , atunci :
( i ) el va pierde partida , si
( ii ) toate punctele inscrise de el vor fi anulate iar adversarul va primi un numar de puncte echivalent cu valoarea bilelor ramase pe masa ( fiecare bila rosie va conta ca avind opt puncte , la totalul lor adunindu-se valoarea bilelor colorate - 27 puncte ) .
( b ) Daca un jucator declara “ forfeit “ in timpul unui joc conform acestei sectiuni , atunci :
( i ) el va pierde partida in curs de desfasurare ( asa cum este descris la punctul (a)) , si
( ii ) in plus va pierde si restul partidelor care au mai ramas de jucat pina la completarea jocului , sau
( iii ) va pierde partidele care au mai ramas de jucat , fiecare valorind 147 de puncte , atunci cind totalul punctelor este luat in considerare .
4.ADVERSARUL TRAGATORULUI
Cind tragatorul joaca , adversarul sau este obligat sa nu stea si sa nu se miste in cimpul vizual al acestuia . Adversarul poate sta in picioare sau jos la o distanta rezonabila de masa .
5.ABSENTA
In cazul absentei din camera , jucatorul care nu este la masa poate delega pe altcineva sa-i urmareasca interesele si sa ceara un fault , daca este cazul . Aceasta intelegere va fi adusa la cunostinta arbitrului inaintea plecarii din camera .
6.ABANDONUL
( a ) Un jucator poate abandona numai cind este tragator . Adversarul poate accepta sau refuza abandonul , care devine nul si neavenit daca adversarul alege continuarea jocului .
( b ) Cind totalul punctelor inscrise este luat in considerare si un jucator abandoneaza o partida , valoarea bilelor ramase pe masa se va adauga la scorul adversarului . In acest caz, fiecare bila rosie va conta ca avind opt puncte , la totalul lor adunindu-se valoarea bilelor colorate - 27 puncte .

SECTIUNEA 5. OFICIALII

1.ARBITRUL
( a ) Arbitrul trebuie :
( i ) sa fie singurul judecator al comportarii sportive sau nesportive ,
( ii ) sa ia decizii in vederea respectarii spiritului jocului in situatii care nu sint acoperite de aceste reguli ,
( iii ) sa fie responsabil de conducerea corecta a jocului conform acestor reguli ,
( iv ) sa intervina la orice incalcare a acestor reguli ,
( v ) sa indice oricarui jucator culoarea unei bile , daca i se cere acest lucru ,
( vi ) sa curete orice bila la cererea rezonabila a unui jucator .
( b ) Arbitrul nu trebuie :
( i ) sa raspunda nici unei intrebari neautorizata de aceste reguli ,
( ii ) sa dea nici o indicatie unui jucator care este pe cale sa comita un fault ,
( iii ) sa-si dea cu parerea sau sa dea vreun sfat cu privire la punctele ramase in joc,
( iv ) sa raspunda la nici o intrebare ce priveste diferenta de scor .
( c ) Daca arbitrul nu a observat un incident , el se poate consulta cu ceilalti oficiali sau cu spectatorii cei mai bine plasati in vederea luarii unei decizii .
2.SCORERUL
Scorerul trebuie sa tina scorul pe tabela si sa-l ajute pe arbitru la indeplinirea indatoririlor sale . El poate fi de asemenea si marcator .
3.MARCATORUL
Marcatorul va tine o evidenta exacta a tuturor loviturilor pe fisa de arbitraj , indicind faulturile cind este cazul precum si scorul fiecarui jucator sau echipe . De asemenea el va tine si evidenta punctelor inscrise in diversele serii .
4.AJUTORUL ACORDAT DE CATRE OFICIALI
( a ) La cererea tragatorului , arbitrul sau scorerul pot schimba pozitia instalatiei de iluminat daca aceasta il stinjeneste pe tragator in executarea unei lovituri .
( b ) Arbitrul sau scorerul pot acorda asistenta persoanelor handicapate care joaca in functie de necesitatile acestora .



 
 
Home | Servicii | Produse | Portofoliu | Regulamente | Contact
  © 2006 Pro-Biliard.ro
created by WEBit.ro